Dzień Babci i Dzień Dziadka

Babcia i dziadek to jedne z najważniejszych osób każdego dziecka, a ich święto, czyli Dzień Babci i Dziadka to najcieplejsze dni otulony zimową aurą, przypadające na  21 i 22 stycznia. W tych dniach wnuczęta obdarzają swoich dziadków i babcie szczególnymi dowodami miłości.

Najlepsze pomysły na prezenty dla dziadków to oczywiście te, które dajemy od serca. W trosce o naszych seniorów, pamiętajmy jak ważne jest ich zdrowie, nie tylko od święta! Zwłaszcza, że należą do grupy osób szczególnie narażonych na występowanie rożnego rodzaju chorób, w tym osteoporozy, zwanej „złodziejem kości”. Choroba ta prowadzi do zaniku tkanki kostnej, w rezultacie czego dochodzi do osłabienia kości i zwiększenia podatności na złamania. Osteoporoza wynika z długotrwałego stosowania diety ubogiej w białko, wapń i witaminę D. Niestety nie można jej wyleczyć, dlatego tak ważne jest podjęcie działań profilaktycznych polegających na stosowaniu odpowiedniej diety i aktywności fizycznej.

Największe zapotrzebowanie na wapń występuje w okresie intensywnego wzrostu między 10 a 20 rokiem życia. Nasz szkielet najmocniejszy jest między 20 a 25 rokiem życia – osiągamy wtedy szczytowy poziom masy kostnej, który utrzymuje się jedynie przez 10 lat. Po tym okresie następuje stopniowy spadek masy kości, średnio o niemal 1% masy rocznie i trwa on już do końca życia.

Pamiętajmy!

Najważniejszymi składnikami diety w przypadku osteoporozy są: wapń, witamina D3 oraz białko. Podstawowym elementem żywienia będzie więc spożywanie mleka i przetworów mlecznych, które stanowią znakomite źródło zarówno białka, jak i wapnia.

Czy wiesz, że?

Mała porcja sera lub dwa kubeczki jogurtu lub 250 ml mleka zawierają około 300 mg wapnia, gdzie w porównaniu do innych produktów spożywczych, taką samą ilość wapnia musielibyśmy dostarczyć spożywając nawet 3 kg owoców lub 750 g warzyw! Ciekawostką jest fakt, iż najlepszym źródłem wapnia są żółte sery. A co ważne, wapń z produktów mlecznych jest lepiej wchłaniany przez przewód pokarmowy, niż wapń pochodzący z produktów roślinnych.

Co zatem jeść?

Mleko i jego przetwory, ryby morskie ze szkieletem (szprotki, sardynki), zielone warzywa (brokuły, jarmuż, natka pietruszki), owoce (suszone, pomarańcze), rośliny strączkowe, orzechy.

Nie macie jeszcze pomysłu na prezent? Najlepszym podarunkiem dla naszych dziadków są chwile spędzone razem. Może wspólny mleczny wieczór w towarzystwie kakao i opowieściami babci i dziadka? Możecie podarować również mleczną laurkę http://www.kochammleko.pl/Dzien_Babci_i_Dziadka,7888,6720,pl.html

Kochanym Babciom i drogim Dziadkom życzymy zdrowia oraz samych pięknych chwil w życiu.

Program „Mamy kota na punkcie mleka” został sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.

 

No Comments Yet.

Leave a comment