Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na wystawę

PROJECT OVERVIEW

wernisaż: 22 września 2022, 18:00
foyer Forum, ul. Legionowa 5
wstęp wolny
wystawę można zwiedzać do 16 października 2022 w godz. 14:00-20:00

Wystawa pokonkursowa 12. edycji Konkursu Fotograficznego Ogólnopolskiego Przeglądu Fotografii Współczesnej

„Sposoby widzenia”

Werdykt jury w składzie:
Joanna Kinowska, Agnieszka Pilecka, Maciej Dakowicz:

Obejrzeliśmy setki zgłoszeń – zdjęć pojedynczych, serii, tematów ważnych i po prostu ładnych ujęć. Zaskakujące, ile unikalnych sposobów widzenia trafiło do konkursu. Cieszymy się ogromnie, że zgłaszające się osoby eksperymentują, poszukują, przesuwają granice. Ciągle na nowo.

Najciekawsze prace trafiają na wystawę. Możecie Państwo sami rozejrzeć się i zainspirować. Naszą uwagę przykuły głównie serie zdjęć – opowieści wyrastające poza pojedynczy kadr. Są tu historie osobiste, momenty ulotne: dostrzegania padającego promienia światła, chlupotu wody, wiejącego wiatru. Są też sprawy poważne i uniwersalne, dotyczące nas jako ogółu, i niepokojące. Jest nasze uwikłanie w historie rodzinne, ale i aktualną sytuację polityczną. Jest sporo zachwytów przestrzenią wokół nas, a wszystko co wybraliśmy – zaintrygowało nas – sposobem ujęcia, podania, wrażliwością i doborem środków. Gratulujemy Autorom i Autorkom!

 

 

Drżenia

Nagrodę w kategorii „Drżenia” otrzymuje Krzysztof Płonka za cykl „Hedoria”

W serii zdjęć widzimy przede wszystkim napięcie, niepokojące momenty. Intrygujące punkty widzenia i pewnego rodzaju niepokój. Odczytujemy tę serię jako komentarz do najzwyklejszej codzienności i znajdowanych w niej pęknięć. Jest tu sporo niepokornej młodości i eksperymentów, przesuwania i oswajania, ścierania się drobnych chwil z oczekiwaniami. Wspaniałe i niejednoznaczne kadry. Po prostu świetna i inspirująca robota!

 

Cykl fotograficzny: Grand Prix

Marcin Urbanowicz za cykl „Prowincja”

Cykl fotograficzny autorstwa Marcina Urbanowicza ujął nas swoją spójnością i przekazem. Widzimy fragment „Prowincji” – miejsc dobrze nam znanych, mijanych bezwiednie, miejsc zapomnianych. Autor postawił je w centrum swojej uwagi. Przygląda się im uważnie, długo i wnikliwie. Otrzymujemy w efekcie wysmakowane kadry najzwyklejszych miejsc. Trochę śmieszące miejsca, trochę nostalgiczne. Wiele też dowiadujemy się o sobie i o naszym kraju, wspólnej przestrzeni. Jacy jesteśmy na co dzień? Z pewnością po przyjrzeniu się temu cyklowi, przy następnej podróży poprzez prowincje, małe miasteczka, będziemy wszyscy uważnie wypatrywać tych wspaniałych, niedocenionych miejsc.

 

Cykl fotograficzny: Wyróżnienie

Łukasz Rutkowski za cykl „Historie zmyślone”

Cykl czarno białych kadrów autorstwa Łukasza Rutkowskiego „Historie zmyślone” opowiada bardzo cichą i zwykłą historię dorastania. Nie ma tu oczywistości, żadnych konkretnych wydarzeń. Są raczej zatrzymane wspomnienia. I są one na tyle uniwersalne, że każdy widz ma szansę odczytać je i poczuć po swojemu. Czy przypomina się nasze dzieciństwo? Czy naszego młodszego rodzeństwa, a może już naszych dzieci? Szczególnie wart wyróżnienia jest przemyślany sposób kadrowania. Obniżenie perspektywy, posłużenie się dłuższym czasem naświetlania wspaniale przenosi nas do „sposobu widzenia” młodej osoby.

 

Zdjęcie pojedyncze: Grand Prix

Patrycja Szewczyk

Fotografię, która wygrywa w kategorii ‘Zdjęcie pojedyncze’ jury wyłoniło z kategorii „Drżenia”. Tak bardzo wyróżniająca się na tle wszystkich zgłoszeń fotografia potrzebowała specjalnego miejsca. Mamy do czynienia z przewrotnym portretem. Nie skupiamy się na twarzy, bo ta obrócona jest do nas tyłem, lecz na ubiorze i sposobie upięcia włosów. Przewrotność polega na zmianie kontekstu – zamiast zdjęcia eleganckiego, „wyjściowego” i wystrojonego – idealnego do albumu lub dokumentów, mamy anonimową postać. Zdjęcie intryguje, pozwala się zatrzymać, by poszukać rozwiązania tej zagadki. Co przeżywa portretowana osoba, dlaczego się schowała, co mówi nam jej ubranie?

 

Zdjęcie pojedyncze: Wyróżnienie

Aleksander Zawada

W wyróżnionym zdjęciu pojedynczym ujmuje nas przede wszystkim kompozycja oraz kolory. Podpatrzona sytuacja, klatka uliczna, złapana w przedłużonym momencie. Stan oczekiwania, zamyślenia, zatrzymania. A to wszystko dzieje się w idealnej kompozycji i kolorach, jakby zaaranżowanych specjalnie. Świetne oko i cierpliwość!

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.